sunnuntai 19. heinäkuuta 2015

Viikon biisi 29/2015: MNTTT — F.A.A.R.A.O.

Viikon biisi -sarjassa esitellään joka viikko yksi kuuntelemisen arvoinen biisi.

MNTTT — F.A.A.R.A.O.
(albumilta Menetetyt, 2014)

Viime vuoden levyistä Khidin ja RPK:n yhteistyön lisäksi se toinen a) omiin korviini kantautunut ja b) jatkuvaan soittoon päätynyt on Eevil Stöön ja Aztran eli MNTTT:n Menetetyt. Vaikka sekä Khid että RPK ovat itse asiassa nakutelleet Menetetyille biitin tai pari, ovat näiden lättyjen yhtäläisyydet kuitenkin melko vähäiset. Siinä missä Ei oli teksteiltään muodon sijaan sisältöön panostava, vakavamielinen ja teemoiltaan suht selvärajainen näkemys 2010-lukulaisesta elämänmenosta, Menetetyt on kielellistä leikittelyä vampyyreiden ja faaraoiden maailmoista ja ties mistä muualta — kuvaavampaa lienee sanoa, että kieli on tiukasti poskella ja kaikki mahdolliset rajat hämärtyvät.

Itselleni Menetetyt on tarjonnut suorastaan uuden näkökulman siihen, millaista hyvä rap-musiikki voi olla. Ennen levyyn tutustumista olin mieltänyt räpin musiikiksi, jossa lyyrisellä sisällöllä on valtava painoarvo, ja esimerkiksi DJ Kridlokkin Mutsin kohdalla mielenkiintoisten tekstien vähyys tuntui esteeltä levyn nousulle kirkkaimpiin sfääreihin.

Menetettyjen viehätysvoima rakentuu kuitenkin jostakin aivan muusta kuin vakavasti maailmaa pohtivista sanoista; tärkeää ei ole mitä sanotaan, vaan miten sanotaan. Leikittelevät ja etenkin aluksi vaikeaselkoiset sanailut tuntuvat olevan loputon aarrearkku, joka tarjoaa uusia oivalluksia kuuntelu toisensa jälkeen. Ajan myötä levyn viehätys tuntuukin vain kasvaneen; Menetetyt todella kestää kuuntelua eikä ole mikään parin pyöräytyksen ohimenevä vitsi. Synkkien taustojen takia mistään aurinkoisesta bileräpistä ei kuitenkaan ole kyse, ja sanoissakin on jatkuvasti "kaikki mustaa kokonaan". Ainakin jotakin synkän tunnelman ja ehdottoman kieli poskessa -asenteen symbioosista kiteytyy hyvin Aztran riimiin Kultissa: "messis jopa goottilyylit / ku hallus on nää tummanpuhuvat tyylit".


Myös biiteiltään levy on mahtavaa jälkeä. Kridlokkin ja RPK:n osaavuus ei yllättäne ketään, mutta kaksi kolmasosaa biiseistä tuottaneen Aztran taidot tulivat puun takaa ainakin itselleni.

Monet muutkin itselleni kovimmin kolahtaneista räppilevyistä ovat olleet useamman räppärin yhteistyötä, ja voisin kuvitella, että pelkästään Aztran tai Stöön räppäämisellä tämäkin levy jäisi paljon tylsemmäksi kokonaisuudeksi. Vaikka tästä kaksikosta Stöö lienee se suositumpi tyyppi
— paikka listaykkösenä tuli hänelle tämän levyn myötä jo toista kertaa ja arvosteluissa Aztralla on nähty jopa olevan vain "sarjakuvasankarin sidekickin" rooli, niin itse pidän Aztran ulosannista kuitenkin vielä Stöötä enemmän. Miehen soolotuotantoon ei ole tullut kunnolla tutustuttua, mutta siellä on ilmeisesti tarjolla huomattavasti vakavampaa settiä — samoin kuin Kaucasissa, jossa on Aztran rinnalla vaikuttanut muiden muassa Laineen Kasperi.

Videobiisit Menetetyt, Mystinen ja Bela Lugosi ovat kaikki huikeita vetoja, mutta eivät suinkaan ainoita. Skipattua tulee edes joskus vain Kuben fiittaama Kulmilla, joka ei tunnelmaltaan istu kokonaisuuteen sitten millään. Nostettakoon otsikkoon F.A.A.R.A.O. Kun Aztra riimittelee esimerkiksi näin

Sanat tiili, muuraa pyramidi
flow ku virtais tulvivaan Niiliin
me viedään sut syvälle Egyptiin,
Suomen koulukunnan Memphisiin
ja Stöö näin
Uinu uinu muumioni, en aio palata kummittelemaan
avaruudesta iski jantterit pyramidit suunnittelemaan
ja kertsi kuuluu näin
Oon faarao ja ylipappi,
kauluspaidas kiinni ylin nappi (gangsta, ga-ga-gangsta)
niin voiko siitä olla tykkäämättä? Memphis-räppiä on pidetty jopa tangon kaltaisena alkuperäiskotinsa lisäksi jostakin hyvin kummallisesta syystä juuri Suomesta toisen hedelmällisen kasvupaikan löytäneenä musiikinlajina, ja tällä levyllä suomimemphis löytää sitten uuden kodin Egyptistä.

Levyn muita huippuhetkiä

Bela Lugosi
Menetetyt
Creep Mode
Takasi kuuhun
Kultti
Mystinen

Lisää aiheesta

F.A.A.R.A.O.:n lyriikat tulkinta-apujen kera (sivustolla myös muut levyn sanoitukset)
F.A.A.R.A.O.:n demoversio
Rumban kolumni Suomen Memphis-skenestä
Helsingin Sanomien arvostelu
Keskisuomalaisen arvostelu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti